Savner du inspiration og strikkeglæde sammen med andre, så er 3 dage i godt selskab med andre gavstrikkere en rigtig god mulighed. Er du endnu ikke medlem af Gavstrik, så tilmeld dig her.
Gavstriks årsmøde 2023
Gavstriks årsmøde 3. – 5. marts 2023
Afholdes på Hotel Limfjorden. Simons Bakke 39, 7700 Thisted.
Telefon: +45 9792 4011 E-mail: info@hotellimfjorden.dk
Fredag den 3. marts:
Eftermiddag: Ankomst og indkvartering
Kl. 16: Kaffe
Hans Jørn Madsen har åbent i sin bod med ben- og hornvarer -
Der etableres et lille køb-/salg-/byttehjørne for deltagerne (garn/strikkebøger/redskaber)
Kl. 18: Aftensmad – drikkevarer kan købes
Efter aftensmaden: Gåtur og fortælling om Thy /ved Charlotte Boje Andersen
Herefter aftenhygge og strik. De der har lyst, møder op med strikket/hæklet/kniplet el.andet
hovedpynt, som man selv har nørklet. Mest opfindsomme ”hovedtøj” kåres lørdag aften.
Lørdag den 4. marts
Kl. – 8.45: Morgenbuffet
Kl. 9 – 12: Workshops inkl. formiddagskaffe
Kl. 12.30 – 13.30: Frokost
Kl. 13.30 – 16.00: Udflugt i egne biler (kørsel koordineres fredag) til Nationalparkcenter Thy i
Nr. Vorupør – via Stenbjerg hjem
Kl. 16 – 18.30: Generalforsamling med kaffe og kage
Kl. 19: Aftensmad – drikkevarer kan købes
Kl. 21: Kaffe, strik og samvær
Søndag den 5. marts
Kl. – 9: Morgenmad
Kl. 9 – 12: Foredrag ved Loret Karman (på engelsk) som simultantolkes, hvis det ønskes
Kl. 12: Sandwich + vand to go
Farvel og tak for denne gang
Ret til ændringer af programmet forbeholdes.
Tilmelding
Deltagerpriserne omfatter måltider, workshops, foredrag og underholdning.
Dobbeltværelse: 2375 kr
Uden overnatning: 1725 kr
Enkeltværelse: 2775 kr
Vi råder over 10 enkeltværelser, som fordeles efter ”først til mølle” princippet.
Tilmelding åbner 2. januar 2023
Tilmelding senest 28. januar 2023
Først til mølle. Af hensyn til planlægning gerne så tidligt som muligt.
Efter 28. januar er tilmelding bindende. Pengene kan fås retur, hvis en anden kan overtage
pladsen.
Oplys ved tilmelding:
1. Navn, adresse, medlemsnummer, mailadresse og telefonnummer
2. Evt. hvem du vil dele værelse med
3. Særlige kosthensyn og allergier
4. Ønske om workshop – 3 ønsker i prioriteret rækkefølge
5. Ønsker du din adresse på deltagerlisten? Ja/nej
6. Er det første gang, du deltager i Gavstriks årsmøde? Ja/nej
7. Ønsker du plads i køb/salg/byttehjørnet Ja/nej
Tilmelding: gavstrik2023@gmail.com
Arrangører:
Charlotte Boje Andersen 26791769
Birgit Gylham Fastrup 28115712
Anne Frandsen 97926204/23328289
Workshops – Gavstriks årsmøde 3. – 5. marts 2023
Kl. 9 – 12 Workshops
1. Birte Riis (Fair Isle)
2. Charlotte Boje Andersen (Strik med inspiration i billedkunsten)
3. Lise Franck (Gobelinhækling med stangmasker)
4. Jette Helbo (Dobbeltstrik)
5. Mette Mehlsen (Mit plantefarveunivers med historisk perspektiv, farveleg og strik)
6. Lotte Kjær (Proces, produkt, performance)
7. Birgit Fastrup (Strikkecafe)
De enkelte workshops
1. Birte Riis: Fair Isle
Fair Isle teknikken, er en traditionel teknik, der stammer fra den lille ø af samme navn, der er en del af
Shetlandsøerne. Jeg elsker ikke tråde på bagsiden. Derfor har jeg lavet mig en teknik, hvor der ingen lange
tråde er – alle masker bliver bundet med i strikningen.
På denne workshop kan du lære Fair Isle – my way ��
Medbring mindst to forskellige farver garn – ikke alt for tykt – 100gr/350-400m og rundpind nr 3,5-4 i 60
cm. Slå gerne masker op og strik et par omgange hjemmefra, så er du hurtigt i gang.
2. Charlotte Boje Andersen: Strik med inspiration i billedkunsten
Vi fascineres tit over kunstnernes evne til at fange motiver, farver og lys i deres værker, og malerierne kan
give inspiration til farvesammensætninger og mønstre i strik. Kunstneren Jens Søndergaard (1895-1957)
malede mange af sine billeder i Thy, hvor han fangede de dramatiske landskabsformer og samspillet
mellem land og vand. Han er også kendt for at være glad for farver. På workshoppen vil vi fordybe os i
nogle af Søndergaards malerier, sammensætte en farvepalet og strikke et lille billede. Det er ikke sikkert, at
det kan få en høj pris på en kunstauktion, men der er garanti for farveglæde og leg.
OBS: Der arbejdes bl.a. med vendestrik, så et vist kendskab til den teknik vil være en fordel.
Medbring strikkepinde i forskellige tykkelser samt stoppenål og saks. Det er også en fordel at have papir og
blyant samt farveblyanter ved hånden. Garn og øvrigt materiale medbringes af underviseren. Materialepris:
ca. 50 kr.
3. Lise Franck: Gobelinhækling med stangmasker
Så er det nu, du har chancen for at lære en hækleteknik, der gør det muligt at kunne hækle f.eks. et tæppe i
mange farver og kun skulle hæfte den første og sidste tråd.
Du kommer til at lære lidt om farvesammensætning, hækleteknikker der gør det muligt at lave flotte
farveskift, lave dit eget mønster samt lære hvordan du kan bruge dine garnrester.
Det eneste det kræver, er at du kan slå luftmasker op og hækle stangmasker.
Medbring: Hæklenål nr. 2,5
Jeg medbringer en masse garnrester.
4. Jette Helbo: Dobbeltstrik
Dobbeltstrik er en teknik, hvor man strikker to sider samtidig. Det kan gøres både i én farve garn, én farve
på hver side med to farver garn eller man kan strikke et mønster, f.eks. firkanter eller cirkler med to farver
garn.
På denne måde fås et stykke strik, der er spejlvendt og vendbart.
Medbring pinde og garner i samme kvalitet og tykkelse.
5. Mette Mehlsen: Mit plantefarveunivers med historisk perspektiv, farveleg og strik
Jeg inviterer indenfor i mit farveunivers, hvor jeg introducerer til processen og giver et indblik i
plantefarvningens historie. Jeg vil fortælle om hele processen med at plantefarve uldgarn fra indsamling af
planter i naturen til håndtering og teknikker.
Jeg medbringer rester i alle mine farver, som lige nu har rundet 300 forskellige farver/nuancer.
Jeg vil gerne dele mine erfaringer med at sammensætte og udvælge farver og vise hvordan, jeg arbejder
med at udvikle nye strikkede designs – farvevalg og mønstre.
Medbring strikkepinde nr. 2 og 2,5 mm – jeg medbringer garn til farveleg og prøvestrik.
6. Lotte Kjær: Proces, produkt, performance
Lotte Kjær viser gennem sin nyeste strikkebog, at der med én enkel ramme kan skabes utallige
strikkemodeller. Strikkebogens opskrifter anvender samme teknik, men processen varieres, gentages og
sammensættes på kryds og tværs. Kombinationerne føder nye individuelle udtryk og modeller.
7. Birgit Fastrup: Strikkecafé
For de, der ikke orker workshops og bare har lyst til at sidde med eget strikketøj/håndarbejde holder Birgit Fastrup strikkecaf for de interesserede.
Mit plantefarveunivers med historisk perspektiv, farveleg og strik
v. Mette Mehlsen
Indhold i workshoppen:
”Jeg inviterer indenfor i mit farveunivers, hvor jeg introducerer til processen og giver et indblik i
plantefarvningens historie. Jeg vil fortælle om hele processen med at plantefarve uldgarn fra
indsamling af planter i naturen til håndtering og teknikker.
Jeg medbringer rester i alle mine farver, som lige nu har rundet 300 forskellige farver/nuancer.
Jeg vil gerne dele mine erfaringer med at sammensætte og udvælge farver og hvordan jeg
arbejder med at udvikle nye strikkede designs – farvevalg og mønstre.”
Om underviseren:
Mette Mehlsen har en livslang interesse for tekstilhåndværk og strik. Med sin bachelor i
tekstildesign, håndværk og kommunikation er hun en dygtig tekstilhåndværker, som håndfarver
garn i de smukkeste farver ved hjælp af planter som hun plukker, der hvor hun bor. De eksklusive
garn sælges kun få steder, bl.a. i garnbutikken LOOP i London
(https://loopknitting.com/collections/mehlsen-naturally-dyed).
Praktisk om workshoppen:
Medbring strikkepinde nr. 2 og 2,5 mm – jeg medbringer garn til farveleg og prøvestrik.
Strik med inspiration i billedkunsten
v. Charlotte Boje H. Andersen
Indhold i workshoppen:
”Vi fascineres tit over kunstnernes evne til at fange motiver, farver og lys i deres værker, og
malerierne kan give inspiration til farvesammensætninger og mønstre i strik. Kunstneren Jens
Søndergaard (1895-1957) malede mange af sine billeder i Thy, hvor han fangede de dramatiske
landskabsformer og samspillet mellem land og vand. Han er også kendt for at være glad for farver.
På workshoppen vil vi fordybe os i nogle af Søndergaards malerier, sammensætte en farvepalet og
strikke et lille billede. Det er ikke sikkert, at det kan få en høj pris på en kunstauktion, men der er
garanti for farveglæde og leg.”
Om underviseren:
Jeg er uddannet arkæolog og arbejder som kulturhistoriker og formidler på Museum Thy – i den
del af landet, hvor vi skal mødes til årsmøde. Samtidig er jeg også passioneret strikker, og jeg
finder stor glæde i både at opleve og formidle kulturhistorie og kunst gennem garn og
strikkepinde. Det er ret fascinerende at fordybe sig i farver og former i et kunstværk, et landskab,
en bygning eller en museumsgenstand. Når man har valgt garnet, kan man eksperimentere med
farvesammensætninger, strikketeknikker og motiver. Måske ender det med en farveprøve, måske
kommer det i glas og ramme, måske er det lige dén farvekombination, der skal bruges i den næste
sweater.
Samtidig vil jeg glæde mig til at introducere jer til Thisted og Thy, her på Jyllands skulder, hvor vi
har en både blid og barsk natur og mange interessante fortællinger.
Praktisk om workshoppen:
Der arbejdes bl.a. med vendestrik, så et vist kendskab til den teknik vil være en fordel. Medbring
strikkepinde i forskellige tykkelser samt stoppenål og saks. Det er også en fordel at have papir og
blyant samt farveblyanter ved hånden. Garn og øvrigt materiale medbringes af underviseren.
Dobbeltstrik v. Jette Helbo
Jette Helbo om sig selv:
Jeg er uddannet på Skals Håndarbejdsseminarium i 1991, hvor jeg havde vævning som
hovedfag, og strik og broderi som tilvalgsfag. Jeg har undervist i skaftevævning siden
jeg blev færdig med seminariet og flyttede her til Thy. I dag arbejder jeg med
design af strikkekits, hvilket har udviklet sig igennem årene. Jeg deltager på
forskellige strikkefestivaller, som Uldfestival i Saltum, Fanø Strikkefestival, og her i
2022 har jeg også deltaget på Masker i Marsken.
Fra ca. år 2000 var jeg med i en sommerbutik i Blokhus sammen med 15 andre
kunsthåndværkere. I starten solgte jeg forskelligt væv og strik, som jeg havde
fremstillet. Men det var dyre ting, og da strik igen var ved at blive populært, så jeg
muligheden for at prøve at gå i gang med at lave strikkekit. De første år var det
råsilken, jeg fik lavet nogle modeller i.
Og det var starten på det, som jeg så primært har beskæftiget mig med inden for
det tekstile de sidste ca. 20 år, men nu i en tynd uldkvalitet.
I de år jeg primært har lavet strikkekit er det blevet til ca. en ny model hvert år.
Det er en lang proces at udvikle et nyt design. Der skal laves mange strikkeprøver
inden resultatet er tilfredsstillende. Mange ting skal gå op i en højere enhed, hvis
man har flere teknikker på samme model, skal strikkefasthederne gerne komme til at
passe sammen.
I mange af mine modeller bruger jeg vævestrik i kanterne, og så kombineres det med
hulmønster og/eller reliefstrik på selve trøjen.
Jeg synes, at det er sjovt at strikke vævestrik, hvor man kun strikker med én farve
ad gangen, men så tages der masker løst af, så man på denne måde får et mønster. Og
der er et utal af muligheder med vævestriksteknikken.
I vævestrikken bruger jeg nogle kontrastfarver som kombineres med bundfarven, og
hvor selve trøjen som regel er ensfarvet.
Jeg synes, at det er sjovt at lave strikkekit og få lov til at lege med farverne. Jeg
bruger Birte Sahl´s knapper til mine modeller, for jeg synes at hendes lette knapper
passer godt til det garn, som jeg bruger. Jeg vælger tit nogle af Birte Sahl´s
knapper, som har flere farver i sig til mine kit. På den måde kan jeg få
kontrastfarverne til at passe sammen med knapper og bundfarve og dermed opnå en
fin helhed.
Jette Roed Helbo
www.jetteroedhelbo.dk
Gobelinhækling med stangmasker v Lise Franck
Lise om sig selv:
Jeg hedder Lise Franck. Jeg bor i Thy, sammen med min mand og min lille hund. Til daglig arbejder jeg som social- og sundhedsassistent på et demensafsnit.
Det meste af min fritid bruger jeg på garn. Jeg hækler, strikker, plantefarver garn og laver opskrifter.
I 2014 skulle jeg være mormor og ville strikke en lille kjole. Efter besøg i garnbutikken kom jeg hjem med garn og opskrift. Her opdagede jeg, at bærestykket skulle hækles. Jeg havde aldrig hæklet, men gav mig i kast med det, og endte med at hækle hele kjolen, og så var jeg grebet af at hækle.
Farver har altid været min passion, og i hækling kunne jeg gøre brug af leg med farver. På et tidspunkt irriterede det mig, at jeg ikke kunne få de farver, jeg gerne ville have. Derfor tog jeg et plantefarvningskursus.
Siden 2017 har jeg farvet alt mit garn selv.
Jeg farver små portioner garn ad gangen, på hvid, lysegrå og mørkegrå new zealandsk lammeuld, for at opnå så mange nuancer som muligt. Det gør, at jeg f.eks. kan hækle et tæppe med over 30 forskellige nuancer af brun og lyserød.
Jeg plantefarver med blade, planter og svampe, jeg finder i naturen, men jeg køber også tørrede planter for at opnå de rødlige og blå nuancer, da det er svært at finde noget i den danske natur, der farver disse farver.
Jeg eksperimenter også med at lave speckles- og farveskiftende garn, ved hjælp af solfarvning og eco dye.
Mine hæklede tæpper er meget inspirerede af patchwork, og geometriske mønstre. Jeg hækler enten freestyle eller laver et mønster, jeg hækler efter.
Farvekompositionen kommer fra f.eks en gåtur i skoven, eller en tur på havnen eller billeder, hvor jeg synes at farverne er smukke.
Siden februar 2022 har jeg været en del af Molevejens Kunsthåndværk i Hanstholm, hvor jeg sælger hæklekits, strømpegarn og færdighæklede tæpper og sjaler.
Du kan tjekke mig ud på:
facebook: @lisefranckcrochet
Instagram: @lisefranck
Pinterest: Lise Franck
Ravelry: https://www.ravelry.com/
Proces, produkt, performance v. Lotte Kjær
Vi skal sammen forundres over hvor lidt der egentlig skal til for at ændre en strikketeknik.
Vi tager udgangspunkt i Lottes favoritteknikker, og så strikker vi dem på forskellige måder.
Vi skal opdage, hvor enkelt det er at få et andet udseende, udtryk og kvalitet på en teknik
ved bare at ændre en lille detalje.
En strikketeknik mange muligheder - vi skal forundres og overraskes over strikketeknikker,
der kan varieres ved små greb. Jeg vil introducere nogle af de teknikker, som jeg bruger i
mine håndstrikkede modeller og vise hvordan jeg kan variere en teknik til det ukendelige,
bare ved at ændre en lille bitte ting. I mine strikmodeller sammensætter jeg enkelte
teknikker som jeg bruger igen og igen.
Ofte møder jeg kommentarer som: Er det bare det, du gør, ja det er det. Jeg elsker, når det
ikke kan gennemskues, hvad det er, jeg har gjort, eller at det faktisk er den samme teknik,
jeg har strikket, men det er umuligt at se, fordi udtrykket er helt forskelligt.
Måske sniger der sig også en løbemaske eller to ind i workshoppen.
Medbring:
Rundpinde og strømpepinde i forskellige tykkelser og garn til prøvestrikning.
Lotte Kjær om sig selv:
Jeg er uddannet væver i Danmark og derefter tekstildesigner fra Parsons School of Design
i New York.
Siden 1996 har jeg arbejdet som selvstændig strikdesigner med fokus på beklædning,
hele processen fra design til færdigt strikprodukt foregår på mit værksted i Holstebro. Strik
fra Lotte Kjær Design har et enkelt og tidsløst udtryk, men kan ofte anvendes på flere
måder. I mine designs udfordrer jeg de traditionelle anvendelsesmuligheder for
beklædning. Mit strik sælger jeg på kunsthåndværkermarkeder rundt i verden. Jeg har en
stærk design- og håndværksmæssig baggrund og i mine arbejder udfordrer jeg
sammenspillet og forskelligheden mellem hånd- og maskinstrik. Min tilgang er
procesorienteret, både i beklædning og i mine mere kunstneriske og undersøgende strikskulpturer
Fair Isle ved Birte Riis
Birte Ravnsgaard Riis om sig selv:
Jeg er vokset op med håndarbejde af enhver art. Som barn af en håndarbejdslærer og ældst af syv, så var det både en dyd og en nødvendighed at kunne lave beklædning selv – enten det så var ved symaskinen eller med strikkepinde og hæklenål i hånden. Og tiden skulle jo heller ikke bare drysses hen 😊!
Jeg plejer at sige, at da det var min bedstemor (og til dels min mor), der strikkede/syede, så var det en nødvendighed og et spørgsmål om økonomi, hvor det i dag er et signal om overskud og velvære – afstresning og mindfulness (knitfulness).
Da jeg for nogle år siden bestemte mig for at ville lave tæpper i restegarn – og fair isle, ville jeg ikke have tråde, overhovedet, på bagsiden, men uanset hvor jeg ledte, så var det anvisninger med spring på 2-3 masker på bagsiden. Derfor er det blevet til fair isle, my way.
Så dybest set ved jeg jo ikke, om teknikken, hvis man kan sige det, allerede findes, men jeg kunne i hvert fald ikke finde den.
Nu kan jeg ikke finde ud af at strikke fair isle på andre måder end min egen, men det gør jo heller ikke noget.
Udover det, nogle kalder nødvendighedsstrik, og jeg hellere vil kalde kærlighedsstrik til børn, sviger- og børnebørn, så laver jeg også en del bestillingsarbejde. I den forbindelse var jeg så heldig at strikke en af Koushis kreationer til udstillingen i anledning af Dronning Margrethes 80-års fødselsdag.
Jeg var en af deltagerne i den første KreaTid på TV MidtVest, hvor jeg også fortæller om mit strikkeunivers og fair isle: https://www.tvmidtvest.dk/kreatid/kreatid-1
Foredrag søndag formiddag ved Loret Karman
Serious color study for knitters.
If you enter a yarn shop, all you will see is color. Not the fibre type, not the way it is spun, not the
thickness, not the caracteristics of the yarn, but color. Picking the right colorcombinations for a
project is a challenge. How many of you have made mistakes by falling in love of a
colorcombination in the shop only to find out later that it doesn’t actually work in your project?
This interactive presentation, where you get to see and experience the interaction of certain color
pallets yourself, will give you tools to decide on color choices in the future. We will start with a
short introduction by discussing the color contrasts that Itten (Bauhaus 1930) has described, only
to get a start. While Itten, during his Bauhaus period focussed on handprinted paper, flat surfaces
and mainly squares, as knitters we know that there are many more factors influencing the way we
see color in our knitting projects.
Different types of material, the influence of the light, 3D construction and form, all of these factors
have their important effect on how we see the color when we wear our projects.
During this interactive lecture we will research the interaction of color in relationship to material
and knitting techniques.
Alle får en handout (en kort tekst) og en pakke med garn i ni farver.
Medbring: strikkepinde 2.5 mm, 12 farveblyanter (rød, blå, gul, grøn, lilla, orange, sort og grå skal
bruges) og en saks.
Foredraget foregår på engelsk; men vi finder ud af at oversætte, så alle kan være med uanset engelskskundskaber. Det handler jo om farver og strik.